Volle bak genieten! - Reisverslag uit Puerto Bolívar, Ecuador van David Persoon - WaarBenJij.nu Volle bak genieten! - Reisverslag uit Puerto Bolívar, Ecuador van David Persoon - WaarBenJij.nu

Volle bak genieten!

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David

12 Juni 2018 | Ecuador, Puerto Bolívar

12-6-18
Inmiddels zit ik 5 weken in de jungle bij Esperanza Verde. Ik ben gewend geraakt aan een leven hier zonder computers, zonder haast of stress. Vol met apen, onbekende geluiden en nieuwe ervaringen. Ik ben deel van een steeds veranderende groep van vrijwilligers met wie ik het tot nu toe heel goed kan vinden. Steeds leer ik weer iemand kennen en ook moet er steeds weer afscheid genomen worden met een traditioneel kampvuur. Het leven hier bestaat over het algemeen uit sochtends een ontbijt met pannenkoeken en dan beginnen om half 8 met werken. Het werk bestaat uit 4 verschillende Touren: resident tour (met de dieren die hier permanent zijn zoals een deer, paccaries, kinkajous, spider monkeys, een agouti, turtels en turtoises), monkey tour (de apen: wooly's, capachins En spidermonkeys die vrij buiten leven eten geven. parrots, nightmonkeys en een tayra te eten geven), de baby monkey tour (de baby apen melk geven en parkeets en een tree porcupine te eten geven) en de clinic (dieren die net binnenkomen of gewond zijn verzorgen: op dit moment Talisha een baby wooly, twee tamarin aapjes en soraya de tree porcupine. Verder geef je de howlers en night monkeys eten en melk). Hiernaast kan je ook werken aan enrichment (het verrijken van het leven van de dieren) en construction (het helpen bij bouwprojecten en andere klussen, zo zijn we nu een grote kooi aan het bouwen en een opslaghokje). Hiernaast moeten er elke dag extra taken gedaan worden zoals schoonmaken en koken. Dit zorgt voor een volle dag tot 5 met een warme lunch door de kok uit het dorp gemaakt tussen 12 en 1. Om 5 uur hebben we animal 5 en bespreken we gezamenlijk alles wat er die dag is gebeurd. Daarna gaan we naar de waterval om te douchen en hebben we tijd om uit te rusten met spelletjes, een boek, schrijven in je dagboek of gewoon gezellig kletsen.

Afgelopen weken heb ik geholpen de palen van de constructie te maken en te bevestigen. Hebben we de land schildpadden geteld en gewogen (er waren er twee verdwenen) en de parkieten gevangen en overgeplaatst naar een andere kooi toen bleek dat we ze niet konden vrijlaten. Verder heb ik meegekeken met de atoptie van een paccarie die een tumor bleek te hebben en een amputatie van de voet van soraya de tree porcupine die trombose had.
Gelukkig hebben we ook dieren vrij kunnen laten afgelopen weken, een land- en een water schildpad, een boa constrictor (die ik ook nog even mocht vasthouden) en een soort boom miereneter.

Je werkt 5 dagen per week en twee ben je vrij. Op die dagen maak ik meestal een grote wandeling of ga naar de stad Curimana om van internet gebruik te maken.
In het bos lopen is het mooiste wat er is vind ik en dus probeer ik het elke dag te doen. Soms sta ik nog voor zonsopgang op en vertrek bij het eerste ligt om een rondje hard te lopen of naar het uitzichtpunt te gaan. Vaak gaan we s' avonds als het donker is er met onze hoofdlamp er op uit om een nachtwandeling te maken.

Het is veel om zo allemaal in een keer te vertellen, maar kortom het is geweldig hier. Ik heb het enorm naar mijn zin en geniet van het bos, de mensen hier en natuurlijk de dieren.

  • 13 Juni 2018 - 10:52

    Esther:

    Wow David. Je wordt een echte Freek Vonk zo.
    Ik zal op de BsO over je avonturen vertellen. Staan er foto’s bij? Ik zal t checken en ze laten zien.
    Tof joh dat je zo aan t genieten bent. Ga zo door!!

    Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

David

Vanaf 6 mei ga ik voor 4 maanden naar Peru. De eerste 8 weken zit ik vlak bij Pucallpa in de jungle. Ik ga helpen bij Esperanza Verde. Even wat informatie over Esperanza Verde: Esperanza Verde is a conservation project in the Amazon basin of Peru, consisting of both wildlife rescue and rainforest protection. Our aim is to work closely together with the local community, offering alternative sources of income, so that the forest can be managed in a sustainable way. The projects now owns 180 hectares of rainforest, named ‘Selva Dormida’. With the help of the people of Bello Horizonte, the neighboring village, we hope to be able to protect a bigger area in the future. Daarnaast is Floortje Dessing met haar programma Floortje naar het einde van de wereld daar geweest. https://www.npo.nl/floortje-naar-het-einde-van-de-wereld/11-11-2015/VARA_101376708 Na 8 weken ga ik op doorreis en de precieze plannen daarvoor zijn nog niet duidelijk. Na 11 weken komt Marjolein en trekken we 5 weken samen door het land.

Actief sinds 21 April 2018
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 8771

Voorgaande reizen:

06 Mei 2018 - 28 Augustus 2018

Peru

Landen bezocht: